امروز    دوشنبه , 02/اسفند/1395  
 

منوی اصلی

گواهي نامه ها

گواهي نامه اعتبار بخشي

آمار بازديد از سايت

تعدا نمایش محتوا : 155504
 
حاکمیت بالینی

حاکمیت بالینی

حاکمیت بالینی یعنی: انجام دادن کارهای درست، به شیوه درست، در مکان و زمان درست برای بیمار درست همراه با پیدایش نتیجه درست.

نظام حاكميت خدمات باليني، چارچوبي است كه در آن سازمان هاي ارايه كننده خدمت در قبال بهبود دايمي كيفيت پاسخگو بوده و تلاش می کنند تعالی را در خدمات بالینی شکوفا سازند.

اجرائی سازی این نظام از سال گذشته ابلاغ شده و در این زمینه فرهنگ سازی صورت گرفته و پیش نیازهای مربوطه در حال انجام است، همچنین آموزش های لازم، حساس سازی مدیران ارشد، ساختارسازی و ایجاد فعالیت های دانشگاهی انجام شده است.

نظام حاکمیت بالینی به عنوان یک پایه برای ارتقای خدمات بالینی، استانداردسازی فرآیندهای بیمارستانی، ارتقای مدیران و روسای بخش های بیمارستانی، توجه به حقوق بیمار و اینکه بیمار در اولویت قرار دارد و همچنین پاسخگوتر شدن نظام ارائه خدمات استفاده می شود.


7 حیطه مهم حاکمیت بالینی:

1- مشارکت عمومی بیماران

2- مدیریت خطر

3- مدیریت اطلاعات

4- مدیریت کارکنان

5- آموزش ویادگیری

6- ممیزی بالینی

7- اثر بخشی بالینی


اهداف نظام حاکميت خدمات باليني:

- نهادینه کردن اینکه بیمار، برای بیمارستان مهم و ارزشمند است.

- ایجاد احساس تعهد نسبت به ارائه خدمات با کیفیت در تمام کارکنان.

- برخورد ریشه ای با علل خطای پزشکی و نه صرفا تنبیهی.

- بررسی و نظارت مستمر بر نحوه ارائه خدمات بالینی (ممیزی بالینی).

- مدیریت کارکنان شاغل در مراکز درمانی با توجه به ابعاد حاکمیت بالینی.

مثالهایی از فعالیتهای حاکمیت بالینی:

- رسیدگی به شکایت بیماران

- رضایت بیماران

- احیا

- خطاهای دارویی

- تحلیل علت ریشه ای رویدادها

- تحلیل مرگ و میر

- ارزیابی دلیل ترخیص با میل شخصی

حاکمیت بالینی را میتوان بهترين روش ارائه خدمات درمانی در يك سيستم درماني ازطریق هماهنگی مدیریت و تيم پزشكي از جمله پزشك، داروساز، پرستار و ماما و ... برشمرد.

تا که سلامت مردم را پاس بداریم